Powody, dla których dzieci gryzą, są w każdym przypadku inne. Niektóre dzieci gryzą się z frustracji, inne robią to, aby chronić to, co uważają za swoją własność, a jeszcze inne, gdy czują się zagrożone, przytłoczone lub gorsze pod względem siły lub zdolności werbalnych. Jeśli Twoje dziecko gryzie lub bije inne dzieci, wyjaśniamy, co można zrobić, aby poprawić ich zachowanie.
Dlaczego dzieci gryzą?
Ważne jest aby p poznać przyczyny, które skłaniają go do takiego postępowania , bo tylko wtedy będziemy mogli pomóc mu inaczej zareagować na bodźce, które wywołać agresję.
- Mogą gryźć lub uderzać, aby zwrócić na siebie uwagę : w przedszkolu lub klasie dziecko nie jest już w centrum uwagi i musi dzielić przestrzeń z innymi kolegami z klasy. Nauczyciele nie patrzą już tylko na niego, więc najskuteczniejszym sposobem przyciągnięcia uwagi osoby dorosłej jest agresja na inne dziecko.
- Mogą gryźć lub uderzać naśladując : czasami może się również zdarzyć, że dziecko wchodzi w interakcję z innymi dziećmi, które gryzą i biją, więc po prostu naśladują wspomniane zachowanie
- Ponieważ czują się sfrustrowani : są codzienne sytuacje, których małe dzieci mogą doświadczać w szkołach, które stają się dla nich naprawdę frustrujące. Nie będąc w stanie tego wyrazić, znajdują w agresji sposób na wyładowanie frustracji .
- Aby wyrazić inne uczucia, których nie potrafią zrozumieć, takie jak zazdrość, niepokój, złość, nerwowość
Ważne jest, abyśmy zrozumieli, że kiedy małe dziecko atakuje inne, nie robi tego ze złem, które często zakładają dorośli. Dlatego musimy odłożyć na bok nasze uprzedzenia.
Co możemy zrobić, jeśli nasze dziecko gryzie lub uderza?
Jeśli nasze dziecko uderza lub gryzie, to nie oznacza to, że nie powinniśmy nic robi, aby poprawić zachowanie dziecka to dziecko musi zrozumieć, że jego sposób działania jest nieodpowiedni.
Pomóż mu zrozumieć, że kiedy atakuje, cierpi inne dziecko
Przede wszystkim to, że dziecko rozumie, że gryzienie lub bicie jest złe, boli i że jest to zachowanie nie do zniesienia . Ważne jest, aby dziecko zrozumiało, że kiedy atakuje, cierpi i że jego postawa nigdy nie powinna być dozwolona.
Podkreśl swój przekaz i mów „Kiedy uderzysz, bardzo boli. Jestem pewien, że nie lubisz, gdy inni Cię biją. „
Zachęć go, aby naprawił to, co zrobił
Wtedy możemy poprosić dziecko o reparacyjną postawę wobec przyjaciela, którego zaatakował, zainteresowanie nim, prośbę o wybaczenie, przytulenie go. W przypadku, gdy dzieci są trochę starsze, gdy obie strony się uspokoiły, możemy zachęcić je do rozwiązania konfliktu , które miały z szacunkiem, zapraszając je do dialogu i znalezienia rozwiązań naprawczych .
Potwierdź ich uczucia
Uczucie złości, zemsty, strachu, zdenerwowania, niepewności, zazdrości … jest dozwolone, ale sposób ich ukierunkowania podczas atakowania innych – nie. Od spokoju musimy też chronić i wspierać atakującedziecko, bo pozostawiając je samego w jego uczuciach, nie będziemy go uczyć prawidłowego kierowania emocjami .
Jeśli dziecko, które zaatakowało, jest zdenerwowane, przestraszone, wściekłe, zagubione … możemy je przytulić i pocieszyć bez oceniania i bez mówienia. Po prostu pocieszając go uściskiem i uspokajając . Kiedy uda nam się go uspokoić, czas porozmawiać z nim o tym, co się stało.
Pomóż mu wyrazić to, co czuje
Dzieci zwykle nie zaczynają bawić się razem i wchodzić w interakcje z rówieśnikami od ukończenia trzech la. Ponadto w tym wieku mają już coraz bardziej rozbudowane słownictwo i są w stanie zrozumieć, co do nich mówimy, i zacząć układać słowa w to, co czują.
Do tego czasu mogą naciskać, uderzać lub gryźć tylko dlatego, że nie wiedzą, jak wyrazić swój gniew w inny sposób, więc my, dorośli, musimy interweniować w takich chwilach, aby pokazać im inny pełen szacunku sposób robienia tego .